reklama

Proste a dostanete...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Na dedinu v ktorej bývali moji starí rodičia (teraz už len dedko) prišiel v lete roku 1992 nový kňaz. Pod jeho farnosť patrili tri dediny, z toho jedna mala kostol a druhá kaplnku. Všetci sme boli zvedaví, no nečakali sme vybočenie z rutiny, akú nastolil predchádzajúci kňaz. Keď sa asi sto ľudí tlačilo v kaplnke s kapacitou sotva päťdesiat ľudí, kňaz sa rozhovoril. Jeho slová nepadali na úrodnú pôdu pekne dlho. Bol príliš náročný, mal veľa očakávaní a požiadaviek, nad ktorými dedinčania (priznávam že i ja) krútili hlavami. Keď po prvýkrát nastolil tému nový kostolík chcela som si poťukať po čele. Dedina, v ktorej žili moji starí rodičia bola príliš roztrúsená, rozkúskovaná, prosto, neboli rodinou akou byť mohli.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No on sa nevzdal. Nikdy sa nevzdával, sršalo mu to z očí. Aj keď som dlho nerozumela jeho hlbokým myšlienkam (bola som ešte dieťa) v pamäti mi stále rezonovali jeho slová o stavbe nového kostola pre dedinu. Dedinčania neboli spokojní. Taký kostol stojí veľa. Napokon sa stal zázrak. Dôstojný otec zlomil predsudky a začali sa zbierať prvé peniažky na nový kostolík. Zbierali sa pomaly. Ale korunku ku korunke, dedina sa začala úprimne tešiť. Začali práce, všetci pomáhali, dedina sa začala stávať veľkou rodinou. Či už ženy, ktoré piekli, deti ktoré sa každému plietli pod nohy, a muži, ktorí si to všetko oddreli. Koľkokrát tam bol môj otec i dedko, ktorý má veru už vysoký vek. Samozrejme, našli sa i ľudia, ktorí nešli, neprispeli, aj napriek tomu že boli v plnej sile a ani korunky im nechýbali.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základy sa črtali, všetko šlo ako po masle. Ale financií ubúdalo. Tak sa farníci rozhodli prosiť o príspevok od cirkvi. Medzi tými ktorí šli prosiť bol i môj dedko. Prišli do Trnavy s úmyslom požiadať pána Sokola o pomoc pri stavbe kostola, ktorý bol skutočne nevyhnutnosťou. Cirkev predsa má možnosť pomôcť obciam, ktoré nemajú prostriedky. Hlavne, ak sa jedná o tak dôležitý „prežitok“ ako je kostolík. Viete čo sa stalo? Boli odmietnutí. Respektíve nie tak celkom. Bola im ponúknutá pôžička. „Pôžička? Ale veď tú si môžeme vybaviť i v banke,“ znelo z úst prekvapeného a smutného farníka, ktorý veril že cirkevný hodnostár mu pomôže. Vtedy sa ozval môj dedko. „Šiel som sem v duchu Biblie; Proste a dostanete! Hľadajte a nájdete! Klopte a otvoria vám! Ale odchádzam tiež v duchu Biblie; Až na smrť je smutná moja duša..“ A odišli.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoniec peniažky dostali a kostolík stojí. Skutočne je okrem kaštieľa dominantou dedinky, ktorá sa aj vďaka stavbe kostola zblížila. Všetkých to stálo veľa úsilia i sĺz. Najviac asi našu rodinu. Pretože prvá pohrebná omša, ktorá sa v novom kostolíku konala bola omša sa našu drahú babičku, ktorú sme s láskou volali Elenuška. Aj vďaka nej sa možno práve o rok a pol konala v tom istom kostolíku svadba mojej sestry a jej priateľa.   V živote malej dedinky situovanej pri Považskom Inovci sa toho veľa zmenilo. Dostala nový šat v podobe budovy, ktorú si vymodlila. Nikdy by sa to však nestalo skutočnosťou, nebyť obetavosti a lásky kňaza, ktorý dokázal v nás zakoreniť semienko Slova. Jeho kázne boli úžasné. Možno príliš silné na pochopenie prostým ľudom, možno príliš svedomiaspytujúce. A možno práve kvôli tomu sme oň prišli. Vďaka takýmto veriacim sme prišli o človeka s veľkým Č. O kňaza, ktorého kázne dlho zostali vryté do mojej mysle, o kňaza, ktorý dokázal pohnúť horou. Našimi zatvrdnutými a lenivými srdiečkami.

Zuzana Nešporová

Zuzana Nešporová

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Turecko, Alzbeta Wittelsbachova, rezne, folklor, husle a knihy.. Zoznam autorových rubrík:  ..z môjho sveta....z mojich myšlienok....spoločnosť okolo mňa....zo súkromia....bez nálepky....cez moje oci..

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu